March 12, 2006

sesat jalan

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Antum pernah tak menjadi pemandu keseorangan, dan akhirnya antum sesat? Apa perasaan antum? Cuak, gelisah, tak tau nak buat apa, semuanya tak kena?

Ana diarahkan untuk membawa peserta program. Pergi dan balik ana sesat. Pergi, sepatutnya 40 minit sahaja. Tapi jadi 2 jam. Masuk kampung, jalan kecil dan berlubang, pandangan penduduk kampung yang merimaskan, jalan yang berpintal-pintal tp masih tak jumpa…Akhirnya, alhamdullillah, itupun setelah bertanya agak ramai penduduk kampung, kami tiba destinasi. Logik akal menyatakan, tempat itu dikunjungi ramai, tapi kenapa kami tak jumpa? Entahlah biarkanlah..

Balik ke USM. Perlu cepat,kerana ada program lain perlu diuruskan. Kali ini berseorangan. Jalan yang dilalui tak sama dengan jalan sewaktu pergi tadi Jalan yang tak pernah dilalui, jalan besar, tapi cukup sunyi. Sepanjang perjalanan hanya jumpa 2-3 buah kereta. Tukar gear lima, tp alignment kereta tak betul, kerete melayang-layang dan berpusing-pusing atas jalan, MASYA ALLAH!! (pd waktu tu lah plak banyak kereta dari arah bertentangan). Terpaksa tukar ke gear 4 sahaja, dan speed tak boleh lebih 80km/sejam, kalau tak melayang lagi kereta.Geram, dalam tengah takut, tak boleh bawa laju plak!!Cuba cari sign board, ikut bachok—bachok—kota bharu—kota bharu…tp tak jumpa jugak jalan ke USM. Maghrib dah nak menjengah, tp ana masih buntu mencari jalan keluar. Hampir sejam, tp jalan keluar tak jumpa lagi. BUNTU!!!

Muka dah berpeluh,rasa macam tak de darah mengalir kat muka lagi, pucat lesi, seram sejuk dek berseorangan,nasyid kegemaran yang dipasang volume maximum, pun x membantu, fikiran buntu, hati terlalu pasrah. “ ya Allah, selamatkanlah aku!!” Dalam hati tak fakir apa, cepatlah sampai, Ya Alah tunjukkan kepadaku jalan keluar.Selamatkanlah aku!!

Akhirnya, setelah bertanya di sebuah stesyen minyak,alhamdulillah. Sampai ke USM, tepat waktu maghrib. Muka pecat lesi. Terus bersolat, mengucapkan syukur yg tak terhingga. Lepas solat, terfikir, itu baru sesat di duniaBagaimana nanti di akhirat? Sesat di dunia yang tak bawa ke destinasi yang sepatutnya di hari kiamat. Semestinya, berpeluh yang teramat, muka pucat lesi yang tak terkata warna hitamnya, orang yang disayangi di dunia dah tak cara dah, yang tahu “ Ya Allah, menyesalnya aku
Sesat di dunia pun ana dah cuak..Inikan pula sesat di dunia yang tak bawa jalan ke mana-mana di akhirat nanti…….
Peluh di dunia, tak sampai setitis peluh di akhirat…
Pucat lesi di dunia, tak terbanding dengan muka hitam legam di sana nanti…
Kat sini, masih ada sudi menunjuk jalan, tp kat sana???
Pasrah di sini, tak terbilang dengan pasrah dan penyelasan yang tak terhingga di Yaumul Mahsyar nanti..
Keseorangan di sini, kurang dahsyatnya keseorangan di sana, ditambah dengan tuduhan orang lain….Entahla..pengalaman yang cukup metarbiyyah diri…..Allah a’alam…


2 comments:

lobster said...

lahai...takde henpon ka ana?....
lain x bwk ler teman...
Alhamdulillah semua selamat... :)

diyana said...

ada henpon..
bateri low ..
tengah jalan, bateri pun dah abis....
alhamdulillah sume selamat..