March 06, 2006

lemah akhlak lemah iman

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum wbt
Lemah Iman lemah akhlak

islam bukan sekadar menunaikan rukun Islam sahaja. Ia juga bukan sekadar hubungan dengan Rabb (HablumminaLLAH), malah turut ditekankan hubungan dengan manusia (Hablumminannas). Malah, dalam buku ini juga dijelaskan, lemahnya akhlak menngambarkan lemahnya iman kerana:

“ Demi Allah, dia tidak beriman! Dia tidak beriman! Dia tidak beriman! Seorang sahabat bertanya, “Siapakah Ya Rasulullah?”. Baginda menjawab “ Orang yg tetangganya tidak berasa aman dengannya” (HR Bukhari)

“Ya Rasulullah, si fulanah terkenal bnyk melakukan solat, puasa sedekah, tetapi
Ia sering menyakiti hati tetangganya dengan lidah”. Baginda menjawab “Dia akan masuk neraka”. Sahabat tersebut memberitahu lagi, “Ya Rasulullah, si fulanah terkenal sedikit sembahyang, sedkit berpuasa. Ia bersedeqah beberapa potong keju dan tidak menganggu jirannya” Baginda menjawab “Dia masuk syukra:. (HR Ahmad)

“Tahukah kalian siapakah orang yang bankrupt? Mereka menyahut, “Yang bankrupt itu adalah orang yang tidak mempunyai wang dan barang” Baginda bersabda “ Orang yang bankrupt di kalangan umatku ialah, orang yang pada hari kiamat dating dengan solat, zakat dan puasa, tetapi ia juga datang setelah menuduh si anu, menuduh si itu, makan harta si dia, menumpahkan darah si fulan, dan memukul si fulan. Kemudian amal kebajikannya ia berikan kepada si fulan dan si fulan, sehingga semuanya sudah habis sebelum membayar kejahatannya. Dosa kesalahan yang ada pada orang-orang itu kemudian diambil dan dipikulkan ke pundaknya, lantas orang itu dimasukkan ke dalam neraka” (HR Muslim)

Ada tiga perkara bila terdapat pada seseorang, maka ia adalah munafik sekalipun ia berpuasa, bersembahyang, menunaika ibadah haji dan umrah, dan mengaku seorang muslim. Iaitu: apabila berbicara ia dusta, bila berjanji ia tak tepati, bila ia dipercayai ia dikhianti. (HR Muslim)


sama-sama kita perbaiki akhlak kita sahabat. sama-sama kita contohi akhlak rasulullah saw, cara baginda senyum, ketawa, makan, minum, solat, pergaulannya dengan masyarakt lain. Allahu 'alam.

Maafkan ana atas segala kekurangan. Ana harap apa2 ilmu yang ana kongsi, dapat sama kita manfaatkan. Ana hanya fakir di sisi Allah..

No comments: