March 19, 2006

berilmu..dan beramallah

bismillahirrahim

assalamualaikum wbt..

Sering kali kita dengar, belajarlah betul-betul. Mak ayah pun pesan, belajarlah tinggi, sampai masuk universiti, lepas tu dpt kerja elok..

Tapi jarang sangat kita dengar, belajarlah betul, amalkanlah ilmu yg kita dapat.
Jadi, sekadar mengingatkan, kalau dahulu, kita pergi ke mana-mana program, kita niat kita untuk menambahkan ilmu.Tp sekarang tambahlah sedikit,
"aku nak menuntut ilmu, dan aku nk beramal dengan ilmu yg ada supaya aku dapat mendekatkan diri kepada Allah".

Kerana, setiap pekerjaan kita berdasarkan niat. Kalau nak ilmu, maka kita akan dapat ilmu sahaja, kalau nk ilmu dan beramal maka kita akan dapat kedua-duanya.

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.' (HR Bukhari dan Muslim)

No comments: