July 09, 2008

Sekolah Bermanhaj Salafi

Subhanallah. Moga usaha sebegini kan terus berkembang. Mudah-mudahan

Sumber asal : Sekolah yang bermanhaj Salaf Di Malaysia

Salam alaik..ni sebahagian dr artikel "Seharian Bersama Keluarga Kak Min" dr blog sy berkaitan madrasah al-wahidah, semoga ia dpt membantu sedikit sebanyak dlm pencarian sekolah bermanhaj salaf.maaf kerana artikel yg agak panjang:

"Kami diberi peluang berjumpa dengan pengerusi Al-Wahidah, yang kami kenali sebagai Uncle (aku xtau apa nama uncle sbb kitorg xtny pun nama dia.hehehe). Kami diterangkan mengenai system pentadbiran, dan pendidikan Al-Wahidah. Kami diizinkan melihat setiap module pendidikan di sana yang menggunakan system dwi-bahasa. Menurut uncle, sebelum menubuhkan Madrasah Al-Wahidah, dia menjalankan research mengenai sistem pendidikan tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan universiti di Malaysia, Singapura, Indonesia, Saudi dan Kuwait. Semuanya merangkumi sekolah kerajaan, swasta dan sekolah agama. Uncle pilih sistem pendidikan di Saudi dan Kuwait, sebab Saudi adalah negara yang masih kuat berpegang pada sunnah diikuti Kuwait. Pada permulaannya hanya untuk mencari sistem pendidikan yang terbaik untuk anak-anaknya, yang kemudian tercetusnya idea untuk mendidik anak-anak Islam seterusnya. Menurut uncle, kak min dan anak sulung uncle; kak izwa sedang melakukan PhD dalam education di UIAM gombak. Kak min mempunyai degree dan master dlm IRK. Kak izwa pula mempunyai degree ACCA dan master MBA. Kedua-dua mereka bekerja full time dan pada hujung minggu mereka akan menghadiri kuliah di UIA gombak. Dalam kesibukan belajar, bekerja, berda'wah, menguruskan rumah tangga dan anak-anak, mereka still boleh dapat deans list. Kak min dengan cgpa 3.5 above dan kak izwa dengan cgpa 3.7above. Menurut uncle, kita tidak diuji dengan peperangan tetapi diuji dengan cabaran-cabaran lain dalam menegakkan agama Allah S.W.T. Kita perlu ada niat jihad kerana Allah S.W.T., kalau tak semuanya akan rasa susah. Allah S.W.T. berfirman:

Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.(Muhammad:7).

Uncle ckp dia xpernah lg jumpa orang yang bersemangat mcm kitorg ni nk tau psl child education in da'wah. Yang penting sekarang adalah learn and practice, later get the cert. Jangan jadikan kesibukan tu sebagai penghalang untuk berda'wah. Kesibukan itu adalah bisikan syaitan. Jangan rasa kita ni sibuk sangat dengan kehidupan, bila meninggal nnt baru kita sedar yang kita dah tak sibuk. Rebutlah 5 sebelum datangnya 5 perkara, antaranya adalah kesibukan dan kematian.Uncle kata kalo kami nak, dia boleh bg free training as teacher, nnt boleh buka tadika kat tempat masing-masing. Al-wahidah telah berusia 11 tahun sejak ditubuhkan. Ia lebih kepada "add on" untuk system pendidikan yang ada di Malaysia.

Buat masa sekarang Al-Wahidah hanya terdapat di Kuantan dan TTDI. Menurut uncle, dalam bisnes yang paling penting adalah keberkatan, network, and experience. Financial tuk mulakan bisnes tu xpenting sgt. Dia minta kami fikir, as pharmacist apa manfaat yang kita boleh bagi pada agama Allah S.W.T.? jangan jadi macam kehidupan orang kafir ada kereta besar, rumah besar, kekayaan tapi di sisi allah xder ganjaran apa-apa. Kalau kita orang Islam macm ni, hidup adalah sia-sia. Kita boleh hidup kaya, tapi zuhud. Zuhud bererti kaya tapi tak takut berpisah dengan kekayaan kerana menegakkan agama Allah S.W.T.

Dalam kesibukan uncle explain dekat kami, dia still melayan kerenah cucu-cucunya;omar, aslam dan hamzah. Abg nashrin pun ada skali dlm ofis tu. Aku sempat perhatikan cara abg nashrin dan uncle layan anak-anak kecil. Even anak-anak jatuhkan barang-baramg dlm ofis atau buat bising diorang xpernah marah anak-anak, sabar jer dengan anak-anak. Kalau anak-anak buat salah, diorang akan explain elok-elok. Jarang aku jumpa ayah yang macam tu. Selalunya yang aku jumpa pantang anak-anak bising for sure dh kena tengking dh. Kami diberi peluang melihat-lihat album gambar aktiviti-aktiviti luar oleh Al-Wahidah. Menarik! "Omar, where is Allah S.W.T.?" tanya uncle pada cucunya. "Allah S.W.T. is on 'arasy," jwb omar sambil memegang tombol pintu ofis datuknya. "Where is 'arasy?" tanya datuknya lg. "'arasy is in the sky lah," jwb omar lg. Fuh! Budak 4 tahun boleh jawab macam tu. Itulah hasil didikan mereka. Mereka dididik sejak dari dalam kandungan ibu. Uncle ada tanya kami, "kamu tahu x apa beza antara kapal orang melayu dengan kapal orang bukan melayu yang dekat tepi-tepi pantai kita ni?" Kami hannya gelengkan kepala. Uncle minta kami tanya pada Aslam. Tp Aslam malu-malu, xnk jawab. Then uncle tanya pada Omar, "Omar, what is the difference between malay's boat and non-malay's boat?" jawab Omar, "Kapal orang melayu xder tanda merah dekat hujung kapal. Kapal orang bukan melayu ada tanda cat merah pada hujung kapal," terang Omar. "Itulah antara input yang kanak-kanak Al-Wahidah peroleh ketika aktiviti luar dijalankan," kata uncle lg.

Mereka juga membuat kes study untuk anak-anak Al-Wahidah (Problem Base Learning). Selain itu, antara syllabus mereka adalah mengenai peringkat sabar dan rukun syahadah. Terkejut aku dengar. Aku dengan kawan-kawan pun xbelajar tentang rukun syahadah (nafi dan ithbat) masa kat sekolah dulu. Kami tahu pun selepas join usrah dengan kak min. Untungnyer budak-budak ni. Uncle juga terangkan tentang didikan bayi ketika masih dalam kandungan, ketika berumur sebelum 3 bulan selepas kelahiran, dan didikan 3 bulan selepas kelahiran. Menurutnya, didiklah anak the moment of zero age (during gestational state) sebab dari kecil lagi anak sudah mula menyusun dalam otaknya apa yang diajarkan kepadanya. Anak yang berumur 3 tahun didedahkan dengan gambar black and white sahaja, kerana ketika peringkat umur tersebut mereka hanya mengerti dua warna tersebut sahaja. Contohnya gambar buah apple yang ada tulisan "Apple". Gambar tu di tunjuk 2kali dalam 1 hari sambil menyebut perkataan apple. Keesokan harinya ditukar pulak dengan buah jenis lain dan proses yang sama dilakukan sepanjang anak berumur 3bulan. Selepas anak berumur lebih dari 3 tahun, gambar yang mempunyai 3 warna pulak digunakan. Menurut uncle, anak-anak yang didedahkan dengan didikan begini perkembangan otak mereka lain dari kanak-kanak lain. Mereka membuat research mencari kaedah menggunakan Al-Quran dalam mendidik anak-anak. Teach child to read Quran and make them understand word by word. Menurut uncle, selepas 50 tahun kemerdekaan, penekanan perlu lebih kepada akademik, tetapi apapila akedemik dipisahkan dari agama, semuanya akan jadi pincang."

Dan ini pula alamat tuk Institut Tahfiz Al-Quran Al-Mizan di bawah kelolaan Ust Ghazali:
Bandar Bukit Besi,
23200 Dungun, Terengganu.
an_nairusy @ yahoo.com
an_nairusy @ tahfiz-almizan.org
Principal: Ust Ghazali Tahir
019-9832560

No comments: