July 24, 2008

Mabruk!




Dan Dia (pula) yang menciptakan manusia dari air, lalu Dia jadikan manusia itu (punya) keturunan dan mushaharah dan adalah Tuhanmu Maha Kuasa.(QS. 25:54)

“Semoga Allôh memberkahimu dalâm anak yang diberikan kepadamu. Kamu pun bersyukur kepada Sang Pemberi, dan dia dapat mencapai de-wasa, serta kamudikaruniai kebaikan-nya.” Sedang orang yang diberi ucapan selâmat membalas dengan mengucap-kan: “Semoga Allôh juga memberkahi-mu dan melimpahkan kebahagiaan untukmu. Semoga Allôh membalasmu dengan sebaik-baik balasan, mengaru-niakan kepadamu sepertinya dan melipatgandakan pahalâmu.” Lihat Al-Adzkar, karya An-Nawawi, hal. 349, dan Shahih Al-Adzkar lin Nawawi, oleh Salim Al-Hilali 2/713


...............................




"Diyana, I wanna tell you something..Hehe"


"Hmm, what? Hehe"


"I'm pregnant!!"I can hear her voive full of happiness.

"Really? Alhamdulillah, Subhanallah. Happy nye Diyana!Ya Allah, Masha Allah!Congrats!!" Me upon hearing this, feeling so happy, feeling so delightful, feeling so cherished. Subhanallah, alhamdulillah, tahniah ya sahabat kesayanganku.

Mungkin kerana sahabat itu adalah sahabat yang diizinkan Allah, adalah sahabat yang sejati disamping seorang lagi sehabat, yang sama-sama mengingatkan, yang sama-sama menasihati, yang sama-sama berkongi susah dan duka, yang sama-sama berukhwah insya Allah keranaNya, tidak kisah meminjamkan duit atau apa jua dalam keadaan terdesak mahupun senang, kegembiraan sahabat itu adalah kegembiraan yang amat sangat buat kami berdua. Ya Allah, senangnya hati kami mendengar kegembiraan teman yang satu itu.

"Diyana, kita dah jadi makcik..Hehehe". SMS teman saya yang seorang lagi itu.
Hmm, buat teman kesayanganku, tahniah buatmu ya ukhti. Kegembiraanmu kegembiraanku jua. Temanku, moga segala-galanya dipermudahkan Allah. Moga kan terus-terusan dikurniakan 'quratul aina yang seterusnya menjadi pimpinan golongan orang-orang bertaqwa seterusnya menjadi Ibadurrahman. Ya ukhti, ketahuilah, Allah telah berjanji mereka yang berdoa untuk pasangan yang menyejukkan mata serta memohon zuriat yang soleh adalah tergolong dalam Ibadurrahman, hamba Yang Maha Penyang sebagaimana yang dinukilkanNya dalam surah al Furqan : 74

"Dan orang-orang yang berkata: `Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa"

Ya ukhti, kudoakan agar dirimu kan terus tabah dalam perjuangan membina syurga di dunia ini. Ya ukhti, kudoakan agar kalian bisa mentarbiyah generasi kalian terpelihara dari api nerakanya Ya ukhti, diri ini juga sebenarnya berpesan buat diri sendiri, buat persiapan diri sendiri juga.

Didiklah anakmu, kenalkanlah generasimu dengan keagungan Yg Khaliq, gentarkanlah jiwa mereka dengan amaran Yang Adil, gembirakanlah hati mereka dengan janji Ya Rabb. Contohilah Luqmanul Hakim, dalam mendidik mereka. Moga generasi kalian adalah benar-benar generasi al mutaqeen, doaku kan terus mengiringi kalian..

"Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: `Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar.

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.

Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, makan Ku-beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.

Luqman berkata): `Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya). Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui

Hai anakku, dirikanlah shalat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).

Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.

Dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai." Surah Luqman :13-19

Ya ukhti semoga sentiasa dalam keberkatan. Semoga sentiasa dalam lindungan Allah. Ketahuilah kegembiraanmu kegembiraanku jua :). Teruskan sandaramu kepadaNya :)

Semoga kalian kan terus bahagia hingga ke syurgaNya. "Kamu akan bersama mereka yang kau sayangi"

No comments: