July 21, 2008

A new look

Assalamualaikum

Hmm, a new look for my blog! Been looking this kind of template, a bright yellow sunflower with an elegant black background..Weee, at last, i found it!

Hmm, i have been on 'vacation' for about two months. I've been waiting for my letters "KONVO, SPA, and a reply letter from JPA" each freaking days, but I only received my convocation letter. At least, one is much better then nothing, rite? Kinda sad also, I received an unwanted letter saying that I did not return some of the clinic instruments or any lab items.Without delaying I called Kak Wani, and she said, I have returned all lab items. Then I called Sister Yusha, she said I lost my high-speed handpiece and it costs RM2500. Gosh, where am I going to get that sum of money? I have to re-allocate so much for my savings, for my car and the petrol, for my rental house, for my hp bills etc..etc..Huhu......

Hmm, talking bout my convocation, my married friend asked me " If you were me, who will be your guest of honor in your convo? Your husband or your parents?" Hmm, quite a big decision to be made eh? Hmm, if you can discuss with your husband, then I think he will understand, if he does not allow you to bring your parents, then its your duty to obey your husband right? Hmm, besides, your husband is a religous muslim, so I think he will understand. Ask Allah to guide you, dear, so that everybody will be satisfy with your decision :)

I went for a window shopping yesterday with my mom, to find a 'proper' attire for my convo (tat's my mom's word..hehe).Hmm, terpandang satu baju kosong warna coklat keemasan, tapi kemasan manik di lengan dan di leher, waduh sungguh enak dipandang. Saya tanya kepada salesgirl " Berapa ya baju ni kak". Kakak tu diam kejap, memandang boss dengan pandangan "Nak bagi tau ke tak adik ni ya?".."Hmm, buk, harganya SEMBILAN LIMA KOSONG" "Err, maksudnya, sembilan puluh lima?" (what a stupid question, haha!)."Enggak buk, harganya SEMBILAN RATUS LIMA PULUH RINGGIT".Tiba-tiba dia berbisik " Buk, ibuk ambil fotonya. Ibu minta orang jahitkan untuk ibuk ya? Baju ini tidak kena pada harganya. Baju ini terlalu mahal. Maafin ya buk"

Saya senyum, senyum pada keikhlasan pada pembantu itu. Saya sekilas pandang pada 'tauke melayu' sambil berkata kepada ibu saya " Takpelah mama, kat butik sebelah, along boleh dapat 3 pasang baju yang sama".

SEMBILAN LIMA KOSONG untuk sepasang baju. Tak pelah, sudahlah saya perlu bayar untuk handpiece RM2500 ditambah dengan ANOTHER ONE TRIPPLE ZERO..huhu, tak mengapalah. Baju konvo saya hanya akan bernilai RM 60 (kain pasang dan tempah, oklah tu) dan sekali gus baju itu akan dibelasah sebagai baju kerja, dan baju raya..Hehe..

Saya bukan orang kaya. Sekiranya saya orang kaya sekalipun, membazir bukan amalan seorang muslim yang berpegang teguh kepada ayat

"Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara Syaitan, sedang Syaitan itu pula adalah makhluk Yang sangat kufur kepada Tuhannya."[Surah al-Israa : 27]"

Teringat artikel dalam iluvislam.com


"Tapi, kenapa antara sifat2 mazmumah yang ada sifat membazir jugak yang menjadikan seseorang saudara syaitan? Tidak lain dan tidak bukan dalam diri orang yang membazir itu ada perasaan takabbur kerana tidaklah seseorang itu membazir melainkan dia merasakan dirinya punya kelebihan. Dan sesungguhnya sifat takabbur itu juga ada pada syaitan.

maksudnya:"dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takabbur, dan menjadilah ia dari golongan Yang kafir."[Surah al-Baqarah : 34]

Tidaklah ALLAH menghukum iblis itu kerana dia melakukan kesalahan. Nabi Adam a.s juga melakukan kesalahan ketika memakan buah dari pohon terlarang di syurga namun kerana sifat TAKABBUR yang ada pada iblis; merasai dirinya LEBIH dari yang lain, maka ia dihukum. Namun samada sesorang itu takabbur atau tidak, ALLAH jualah yang lebih mengetahui..

maksudnya :"
Tidak akan masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada sebesar zarah rasa takabbur" [Sahih Muslim : Book of Faith, 166]"


Ps: I still have to alter the html code.Sume tulisan huruf kecik. Salah tatabahasa :p


No comments: