October 28, 2005

kenapa mesti marah?


do u realize sth on the cat's face? iyerk, soo hooodoh maa. tat's our face when we r angry.

assalamualaikum..
erm, kite selalu dgr bersabarlah. sabar dlm perjuangan, sbr dlm meniti kehidupan, sbr bila ditimpa musibah cthnye bila ditimpa kemalangan, kemiskinan dan kesakitan. tp jrg sgt kita dgr bersabarlah bila menahan marah. buktinya, bila sy type sabar dlm menahan marah, sket je keluar.

b4 further due, apa maksud marah?
Abul Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Said Alkhundri r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Mrah itu bara api maka siapa yang merasakan demikian, jika ia sedang berdiri makan hendaklah duduk, bila ia sedang duduk hendaklah bersandar (berbaring)."
-bila marah itu bara api, yg rosakkan hati kita
-bila marah duduklah, atau berbaringlah, jgn dilayan..
(erm, bila marah, tahanlah, jgnlah dilayan.pesanan buat diri. erm knapa nk marah bila tempat klinikal ditukar tetiba? bnda kecik je kan?)

apa jadi bila marah?
Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Said Alkhundri r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Awaslah kamu dari marah-marah, kerana marah itu bererti menyalakan api dalam kalbu anak Adam, tidakkah kamu melihat seseorang yang marah itu merah matanya dan tegang urat-uarat lehernya, kerana itu bila seseorang merasakan yang demikian hendaklah berbaring dan meletakkan badannya ditanah."

kenapa orang yg marah tu org yg lebih kuat? sbb dah ada dlm hadis
(ikutkan hati sy ari tu, nk je guna ilmu silat sy..)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu bahwasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : "Yang dikatakan orang kuat bukanlah orang yang menang bergulat tetapi yang dikatakan orang kuat adalah orang yang dapat mengendalikan dirinya pada waktu marah." (HR. Bukhari dan Muslim).

apa kita dapat kalau thn marah?
Abu Umamah Albahili r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Siapa yang dapat menahan marah padahal ia dapat (kuasa) untuk memuaskan marahnya itu, tetapi tidak dipuaskan bahkan tetap ditahan/disabarkan, maka Allah s.w.t. mengisi hatinya dengan keridhoan pada hari kiamat."

Dari Mu'adz bin Anas radhiyallahu 'anhu bahwasanya Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda : "Barangsiapa yang menahan marah padahal sebenarnya ia bisa untuk melampiaskannya maka nanti pada hari kiamat Allah subhanahu wa ta'ala akan memanggilnya di hadapan sekalian makhluk kemudian ia disuruh untuk memilih bidadari yang cantik jelita sesuai dengan yang diinginkannya." (HR. Abu Daud dan Tirmidzi).

so, nak marah2 lagi ke? ishk bnykkan sabar lah cik adik. sbbnya Allah dah janji macam2 dah kat kita. bidadari,redha Allah pd hari kiamat, x nak ker?
bagilah kemaafan.

erm, k,lah x nk marah2 lg. patutnya ramadhan ni berjaya bentuk hati kita. kalo selama ni pemarah, skrang jd penyabar, kalo dulu perungut, skrg kita jd redha dgn sgala2 nya, kalo dulu bersangka buruk skarang kena bersangka baik, kalo dulu tergopoh gapah skrg patutnya makin tenang..
tp kalo sume tu x der lagi, maknanya ramadhan kali ni rugilah.. erm alahai, kesian diri, rugi teruk rupanya.hopefully x muflis.

wallahu 'alam
to be cont..



No comments: