October 02, 2005

dulu dan sekrang

Dulu,
Aku selalu baca al-Quran,
Aku selalu kucup al-Quran,
Aku selalu berlumba nak khatam al-Quran.
Tapi sekarang,
Nak baca satu muka pun susah,
Nak kucup al-Quran lagi payah,
Lalu, al-Quranku menangis resah..

sebabnya,
aku terlalu sibuk..

Dulu,
Aku solat di awal waktu,
Kalau subuh gajah,
Aku jadi tak menentu,
Saf pertama pilihanku..
Tapi sekarang,
Aku solat di akhir waktu,
Yalah,kan masih ada waktu?
Aku pun jadi macam kalkatu..

sebabnya,
aku terlalu sibuk..
aku terlalu letih..

Dulu,
Aku gembira belajar agama,
Aku suka kalau ustazah kucup muka,
Aku suka tengok kawan-kawan bertanya
Tapi sekarang,
Syllabus pun tak habis baca,
Cam mana nak belajar agama?

Sebabnya,
Aku terlalu sibuk..
Aku terlalu letih..

Tapi,
aku tak suka macam ni,
aku suka ada tenang dalam hati,
Tapi sekarang ni,
Hanya ada resah dalam hati,
Sebabnya aku tak letak dalam hati,
Allah lah Pencipta hati..

Ya Allah,
Engkaulah Pencipta hati,
Engkau jualah yg menyinari hati,
Engkau jualah yg menentukan mati..
Lantaran itu,
Ya Allah,
Sinarkanlah hati kami,
Suburkanlah hati kami,
Tenangkanlah hati kami,
Jadikanlah hati kami,
Hati yg sentiasa ingat Pencipta kami,
yg takut pd kemurkaan Pemilik kami,
yg sntiasa redha dgn ketentuan Penguasa kami..

Kerana Ya Allah,
kami telah berjanji,
”sesungguhnya solat kami, hidup kami, mati kami
Hanyalah untuk Tuhan sekalian alam”..
maka Ya Allah,
tetapkanlah hati kami..


Ooh, Lord,
I want to spend my lifetime loving Thou..

No comments: