September 14, 2008

Go go for dakwah




"Dan tidaklah Kami mengutus kamu melainkan hanya sebagai pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan. Katakanlah:
"Aku tidak meminta upah sedikitpun kepada kamu dalam menyampaikan risalah itu, melainkan (mengharapkan kepatuhan) orang-orang yang mahu mengambil jalan kepada Tuhannya"
(Al-Furqan:56- 57)



Primary 6
Q : Nurul, are you worshipping wall?
N : No, I am worshipping Allah, My Lord. How about you?
Q : I am worshipping Lord too
N : Do U mean those statues? They are dead!
Q : How dare you to say those words! U apa kurangnya, tunggang tonggek, entah sembah apa
N : Huh! (feeling annoyed)
And those two innocent girls were in great quarrel for two weeks. But they are still close friend till now

Form 5
Z : Diyana, kadang-kadang aku tak faham kenapa aku kena sembah Allah
D : Hmm, kenapa kau tanya cam tu? Sembah je. Huhu
Z : Kenapa kena sembah DIA?
D : Alaaa sembah je. Senang cerita

Universiti
R : Aku tak pernah pun sambut krismas tau tak selama lima tahun kat kelantan. Aku kena dengar kuliah yang boring entah pape tu.
D : :)
R : Kau tau tak, aku teringin nak makan babi
D : Hehe, yelah makanan kau
R : Kau tak teringin ke? Sedap tau
D : Kitorang tak leh makan la, haram
R : Kenapa haram? Mak aku, bapak aku, nenek moyang aku hidup lama je makan babi
D : Sebab agama kitorang kata tak boleh
R : Sebab apa?
D : (She explains everything, from her religion point of view, from scientific point of view)
R : Huhu, aku nak makan jugak, kalau ko rasa ko nak samak tangan ko, pergilah.Hahahaha
D : :) )

Brother Lim : There are so many opputinities for you to enter the paradise. Do you know that one non Muslim friend if you can guide him to this beautiful Islam, you will be rewarded Jannah
Ukht M : Diyana, tolong sediakan diary untuk dakwah Non Muslim. Scope kita mereka

To pemilik blog Ghaddul Bashar,mohon maaf, kerana 'copy paste' message enti. Mohon maaf, tidak ada maksud untuk meniru, cuma secara kebetulan tajuk kita serupa.

Siapalah saya untuk menyingkap hikmah Allah yang telah ditentukan.Setelah difikirkan, sedari dari usia 10 tahun lagi Allah menghantar saya ke sekolah campur SRK(P) Methodist 1, kemudian ditempatkan bekerja sebagai guru sementara di SK Convent Infant Jesus 1, yang juga sekolah campuran, kemudian ditaklifkan memegang amanah yang ada kaitan dengan sebaran agama Islam yang indah ini, dan kini ke Sarawak pula.Saya memang terlalu gemar dengan perbahasan perbandingan agama. Jika dahulu dia cukup tidak berhikmah, tetapi sekarang, saya harapkan segalanya penuh hikmah. Moga-moga dikurniakan hidayah terus-terusan dari Allah untuk terus berbicara, terus mempelokkan akhlak, agar Islam ini terus serlah. AMin...Ya Allah, jika ini ketentuanMu, mudahkanlah segalanya

2 comments:

hambaAllah said...

salam ya ukti...
igatlah setiap manusia akan diuji imannya...lebih2 lagi org yg memperjuangkan agamanya....
dulu ukti dalam susana ramai org beramal dan akan datang ukti akan dihantar ketempat dimana manusia yg telalu jauh ketinggalan kefahaman Agamanya dan jauh susana agamanya...yg peting ana dpt berikan adalah istqamah, doa & tawakal..lagisatu....dgn penuh hikmah dan hati2

Ummu Yazid said...

jazakallah..
iringi langkah kami dengan doa..