May 25, 2007

waHua ma'akum aina m kuntum

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt

Semalam, alhamdulillah, Allah beri kesempatan untuk ana berbincang dengan akhawat sayang tentang kebersamaan Allah.

"Dialah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari; Kemudian Dia bersemayam di atas Arsy.Dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi dan yang keluar daripadanya dan apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. Dan Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada. Dan Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan" Al Hadid : 4

..Wahua ma'akum (dan Dia bersama kamu) aina (di mana) ma kuntum (kamu berada)..
Sesungguhnya Allah sentiasa berada bersama kita di mana sahaja kita berada. Sekiranya ayat ini benar2 dihayati, pasti sahaja tiada istilah cinca-cincai, asalkan siap dah ler, alah boleh lah tu dalam ibadah dan kehidupan seharian kita.

Semalam, sewaktu sessi praktikal, kami ditegur oleh Dr F. "Awak kalau buat camni, awak berdosa dengan pesakit. Awak tahu kenapa awak berdosa dengan patient?" Tepat Dr F pandang ke anak mata saya.Saya geleng.

"Sebab awak buang struktur gigi yang tak sepatutnya. You should preserve the tooth, not removing the tooth. You have to gain knowledge more about the structure of enamel prism, th cavity preperation is also related to your basic anatomical knowldege. This sharp edge, should be removed, because the enamel prism here is directed like this. And the amalgam will not stand if you do this kind of cavity preparation".

Hmm, saya menarik nafas. Sekiranya difikirkan requirement, hanya 1 per empat sahaja yang saya sudah mencukupi, yang lain tidak mencukupi. Kadang-kadang, ikut sempat je merawat pesakit-pesakit saya. Apa yang penting, requirement, requirement and requirement. Kasihan pesakit2 saya.

Apa yg sebenarnya terjadi, saya tidak meletakkan Allah bersama-sama dalam setiap tindakan saya. Sekiranya saya benar-benar meletakkan Allah sentiasa bersama-sama saya, sudah pasti saya akan merawat dengan terbaik, kerana saya yakin Allah melihat setiap tindakan saya.

BAgaimana rasanya, sekiranya pensyarah, atau manager melihat kita bekerja setiap saat? Sudah pasti segala tindakan cukup teliti, semata-mata takut dimarahi oleh manager atau pensyarah. Sudah pasti mahu yang sesempurna mungkin.

Kita tidak meyakini kebersamaan Allah dalam tindakan kita. Tidak kisah solat dilewatkan, tidak kisah, belajar secara tidak serius, tidak kisah pergi ke pejabat lambat, tidak kisah melakukan maksiat secara smbunyi atau terang-terangan, tidak kisah mulut menjaja umpat, tidak kisah mata melihat aurat yang bukan muhrim, tidak kisah pulang kerja awal, tidak kisah amanah yang tidak tertunai..Semuanya tidak kisah..

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat dengannya dari urat lehernya. (Iaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada satupun ucapan yang diucapkannua melainkan ada malaikat pengawas yang selalu hadir" Al Qaaf :16-18

Sekiranya aku benar2 beriman dengan ayat ini, sudah pasti mulut ini tidak lancang mengumpat dan mengadu domba, sudah pasti mata ini kututup rapat untuk tidak melihat maksiat di hadapa..Namun, aku tidak cukup beriman, lantas, segala kerjaku adalah mengikut suka hatiku..Astaghfirullah al adzhem

Moga ada khoyr dlm tulisan kali ini

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum wr wb
I have read your risalah/sharing Diyana. Alhamdulillah I have a student that think about it, about the Allah creation in our body. If you remember in Dental basic science, You will know How Allah has created our teeth perfectly. Look at the amelogenesis, dentinogenesis for example. You will know that it is a big and complex process, and you will know Who ask the cells(Ameloblast, odontoblast, etc) to do it?
So you will do your clinic responsibly. OK Diyana, Good luck, be a muslimah dentist.
Wassalamualaikum wr wb


Erlina S M

Ummu Yazid said...

masya allah
subhanallah..
Dr Erlina, thank you doktor for visiting this small weblog..terharu rasa atas kesudian doktor ziarah blog saya.

doktor terima kasih kerana mengingatkan tentang hukum Allah
terima kasih kerana mengingatkan saya tentang kebesaran Allah

moga sentiasa dalam keberkatan Allah :)

cepat pulang ke Malaysia ya doktor..rindu sungguh kepada doktor :)