May 10, 2007

Tautan Hati



Novel :Tautan Hati
Pengarang : Fatimah Syarha Mohd. Noordin
Penerbit : Telaga Biru

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt


"Puas kurayu, puas kuseru,
Jawapanmu tetap yang dulu.
Oh Sukarnya mengajakmu!
Namun kasihku padamu cukup padu,
Lantaran itu,
Aku kan terus menyerumu,
Pada yang Satu
Kugenggam kukuh satu azimat,
"Kita hanya penyeru, bukan penghukum"
Ya Allah, kuharap bantuanMu mengiringiku
Seru dan terus menyeru,
Itu tugas RasulMu,
Akan kuteruskan semampuku,
Hingga ke hujung waktu.
(petikan novel :tautan hati)

Alhamdulillah, segal puji bagiMu ya Rabb, yang Maha Penyayang, Yang Maha Pengasih. Segala pujian bagiMu yang telah membuka hatiku untuk meraih cintaMu walau tika aku mula menjauhiMu. Telah Kau bukakan hatiku membaca novel Tautan Hati ini.

Alhamdulillah, diberi kesempatan membaca sebuah novel Islam yang menyentuh jiwa yang benar-benar ketandusan kasihNya. Berkisah tentang kehidupan seorang wanita solehah yang hatinya benar-benar butuh kepada kasih Pencipta, yang cukup tegas menjaga auratnya walau diperlekehkan oleh ramai orang. tentang kasihnya seorang dai'e (pendakwah) kepada mad'unya kerana Alla. Tentang perit getirnya seorang dai'e yang benar-benar inginkan cinta Allah meraih hati orang-orang yang dikasihinya kerana Allah.Tentang cinta manusia yang benar-benar buta andai tidak disalurkan ke arah yang diredhai. Tentang cinta seorang lelaki kepada wanita idaman yang didiamkan demi menjaga hati daripada terus difitnah oleh syaitan.Tentang cita-cit ake arah generasi Qurani yang akan membawa islam sebagaimana golongan sahabat as.

Subhanallah, indahnya tutur bicara penulis ini..Sarat dengan dakwah..Sarat dengan kasih sayang..sarat dengan hemah dan hikmah. Ya Allah berkatilah penulis ini.Amin

No comments: