June 15, 2006

Sifarkan alasan, maksimakan usaha.


Gambar dari http://contengmfr.blogspot.com/
Janganlah mencari alasan lagi..
"Ishk aku bukan sebaik kau"..
"Ko nak aku gi kelas tasawuf?Hahaha, mati aku kena gelak dengan geng2 masjid"
"Ala, hidayah tak sampai lagi la"
"Heheh..ko doakan aku dapat seru eh??"
"Ala, kubur kita lain-lain kan?"
"Ana, tak cukup kuat lah nk join program-program ni"

Jom kita tengok apa kata al-quran, kalam dari Pencipta kita...
"manusia hanya akan diberi balasan mengikut apa yg diusahakannya" An Najm:39
Memang benar hidayah dan taufiq milik Allah, namun, jika tidak diusahakan mencari, bagaimana kita hendak mendpat taufiqNya? Bagaimana alasan-alasan yg diberi kan menjadi beban buat kita dari menerima hidayah Allah?
Kita singkap kembali bagaimana masyarakat jahiliyyah mencipta alasan, setelah kekasih Allah mengajak mereka menyembah yg satu?
Kata mereka, mereka dah biasa, dah berkurun menyembah berhala, kenapa kena tukar? Namun, ketika ditanya mereka siapakah yg menciptakan langit dan bumi, mereka mengatakan Allah!!
Malah, antara alasan mereka, kenapa mereka mesti mengikuti apa yg disampaikan kerana mereka sudah senang bin lenang

jadi apa bezanya kita dengan mereka?Bukankah memberi alasan menyamai mereka? Kita sudah nampak kebenaran, namun kerana nafsu, kubutakan mata, kubina berjuta alasan...Aduh jgn marah, sekadar membezakan kesamaan sikap kita..Beralasan!(termasuk diri sendiri..ana mintak maaflah mak ana x bg, ana mntk maaflah ana tak berapa sihat, ana mntk maaflah, study tak tercover lg) bnyk sungguh alasan!!Samakan sikap kita dengan mereka?

Lantaran itu, sifarkan alasan.Maksimakan usaha..Orang kata 'when there's an oppurtunity, grab it, it occurs only once..when u missed it it can't be yours forever"...begitulah kita..sekali kita tersedar, dosa bertimbun, maka carilah apa jua usaha untuk mendapatkan hidayahNya kembali..Jangan biarkan kita terlepas satu peluang keemasan...nanti menyesal tak sudah..

Andai tak dapat buat semua, jgn tinggal semua..Kita sememangnya tak dapat nk buat semua..krn itulah hakikat kita, manusia yg lemah..Namun dlm lemah kita, Allah telah menjadikan kita sebaik-baik umat.Maka sifarkanlah alasan.maksimakan usaha!

5 comments:

muhammad fakhrul razi said...

(^-^)/

diyana said...

jgn beralasan lagi..
syukran kepada pelukis kartun
=)

BalQis said...

hehe, yeah!! ni yang der semangat nak study nih!! thanx!! (lain plak niatnya)..

diyana said...

erm balqis..
selamat study!
study lillahitaala..
sbb kalo semangat mmg x kekal
juz ingat firman Allah, hendaklah ada di antara kamu yang menuntut ilmu di dalam mereka yang berperang

chaiyo!!Lillahitaala

Karl Hiunzm said...
This comment has been removed by a blog administrator.