June 09, 2006

Iffan sayang Allah

Assalamualaikum

Ikhwah akhawat sekalian..
apa khabar iman hari ini? maafkan ana, agak lama menyepi..Ana pulang ke kampung sebentar..

*****
"Yani sayang atuk, yani sayang mama, yani sayang elynn, yani sayang didi.." bicara si adik yg keletah
"Opah, yani tak sayang?" tanya opah pula.
"heheh..opah garang" aduhai, si kecil berusia 6 tahun itu sudah pandai membeza-bezakan orang..
"Ehh, Iffan sayang Allah"ngomel si abang yang sedang khusyuk meratah ayam goreng..
Ana bertanya, sekadar kepastian:
"Iffan sayang siapa?"
"Iffan sayang Allah"..
Ana minta kepastian dari angah, Adilah, dan mak ana..
"Dia kata dia sayang Allah"

Subahanallah, alangkah indahnya, Iffan seorang budak lelaki yang usianya baru 7 tahun, sudah mula mengatakan perkataan sebegitu...Aduhai, diri, apakah masih tiada rasa malu terhadap dirinya, yang punya dosa terlalu sedikit, namun, hati mula nampak terikat kepada penciptaNya?

Pengalaman itu hanya berlaku dalam 5 minit, namun, ketika ana menaip, masih terkesan bicara si bijak kecil itu.Subhanallah! Ya Allah, izinkanlah hatiku, hati orang-orang yang bersamaku sentiasa dalam keadaan mengingatiMu..Kurniakanlah kepada kami kemanisan bermuqarabah denganMu, letakkanlah dalam hati kami keindahan merindui kekasihMu, perkukuhkanlah dalam hati kami, kecintaan terhadap alquran Mu, dan perteguhkanlah keyakinan kami utk terus dalam agamaMu demi satu syurga nan indah..

Ana mula terfikir, selama ini, ana mengaku ana orang islam..Ana mula marah apabila isu karikatur Nabi Muhammad saw diperbesarkan, ana geram bila ana tak mampu mencegah munkar depan mata ana, namun, benarkah ana mengasihi, mencintai Allah sepenuh jiwa raga ana?

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." Al Imran:31

Jadi, apa maksud mengasihi,mencintai, mendahulukan Allah?
jadi, segalanya berbalik kepada syahadah yang diucapkan, tiada Tuhan yg disembah, melainkan Allah, dan nabi Muhammad saw sebagai pesuruhNya. Jika benar mengasihiNya, mengapa masih lagi berajakan nafsu? Mengapa masih lagi tidak cuba memahami sunnah rasul tercinta?

Di sepanjang perjalanan dari melaka ke perak, kemudian singgah di selangor, kemudian kembali semula ke melaka, terlalu macam ragam manusia ana lihat. benarlah, manusia hanya tengok kesalahan manusia, namun kesalahan diri tidak terlihat. Ana mengomen, "ishk pakcik driver ni, geramnya!".."ishk, budak-budak ni berkepit je, dah kahwin ke belum".."Ishk, apasal mahal sangat ni, gi mana duit tu nanti?" Astaghfirullah al adzheem..
Benarkah ana mengasihi Allah, sedangkan sudah termaktub dalam al quran, janganlah kamu berpransangka buruk....
Di dalam al quran juga sudah dinyatakan, mereka yang dalam keadaan berdiri, duduk, baring sentiasa mengingati Allah, mereka itulah yang dikasihi Allah..

Anakah yang dikasihi Allah?
Aduhai..jika perjalanan ke kampung sudah banyak ayat-ayat al quran ana langgar, bagaimana bisa kasihNya diraih? Astaghfirullah al adzheem...
Lantaran itu, ana menyeru pada diri, berpesan pada diri, dan berpesan pada semua saudaraku sekalian...
Mari kita selami...
Siapakah yang dikasihi ibadurrahman.?
bagaimana menggapai KasihNya?
Sekadar lafaz di mulut...namun tiada keyakinan dan kesungguhan...
manakan mungkin cintaNya dirai?

"Iffan sayang Allah"....
bergegar jantung ku......

No comments: