July 17, 2007

Cukup terharu

bismillahirrahmanirrahim

assalamualaikum wbt

Saya memang benar-benar terharu dengan perancancangan Allah..terlalu terharu..
Saya sebenarnya seminggu ini diberi amanah oleh Allah..pada asal tidak mahu terlibat dengan apa-apa. Tapi kerana perancangan Allah, saya ditakdirkan menerima amanah. Mereka kata, " Diyana, kena pandai cakap tidak". Saya sudah lama berkata "Tidak". tapi sekiranya kali ini saya berkata tidak lagi, segalanya tidak berjalan. Kena ada yang menggerakkan.

Saya cukup terharu. dalam amanah ini, saya memang sudah beberapa kali mengislahkan hati. Saya perlu benar-benar ikhlas dalam amanah ini. Segalanya kerana Allah.Inni solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil 'alameen. Sesungguhnya solatku, hidupku, matiku adalah untuk Rabb sekalian alam. Entah bila janji tu akan benar-benar sebati, saya kurang pasti. Saya mengharapkan ia kan jadi darah daging saya.

Amanah itu, saya terima (walaupun agak terpaksa. Refer to previous posting). Bersama dengan seorang sahabiah, kami bersama-sama merancang. Kadang-kadang letih nak berurusan dengan orang atasan. Kadang-kadang lelah mendengar cakap-cakap belakang orang bawahan. Kadang-kadang letih menguruskan urusan pentadbiran.
Tapi hati sentiasa perlu dibersihkan. Ya Allah kurniakanlah kami hati yang benar-benar ikhlas dalam agamaMu.

Semalam, saya berjumpa dengan pentadbiran. Pasal urusan ni. Dr kata " I've discussed with dean. Dean was so impressed with this paper work. Keep it up. Hmm, how about if we make it grand? We can include the blood donation, free medical check up, career counselling, paeditric councel...." Saya terdetak dalam hati.." Adeh, ni pun x menang tangan ni kan plak nak tambah yang lain". Saya berkata " Dr, actually, on september, the expo campus will be held. And one of the programme will be helath exhibiton which include blood donation, free dental check up, etc". "Ohh really? How about you join them?" " erm, i'll try dr. Insya Allah"

Kadang-kadang terasa juga..apabila saya minta beberapa orang untuk menjadi ketua or exco. "ala diyana, kaulah..kau boleh buat".. "Erm diyana x de orang lain ke? Saya x pernah jadi ketua" .."Alah kau ni, macam x de orang lain nak bagi?"
Teman-temanku, sampai bila apabila diberi amanah hendah menyerahkan kepada orang lain? Sampai bila tak nak belajar benda yang baru? sampai bila nak duduk bersenang lenang? Kalau menjadi pelajar pergigian bermakna belajar, belajar akademik semata-mata, saya ni tak payah belajar ke? Kadang mahu je disemburkan apa yang terpendam dalam hati.

Kami sama-sama manusia biasa. Kadang-kadang mengeluh sesama sendiri. Kadang-kadang mengomel sesama sendiri. Kadang-kadang bersama berkata ' Biar diorang buat sendirilah. Suka hati je nak suruh orang tukar". Buat temanku, andai terbaca posting ini, ayuh teman, kita tajdidkan semula hati kita. Kita terima amanah ini sebagai salah satu cara Allah untuk jadikan kita semakin hampir kepadaNya, ya :)

Tadi, menerima msg sahabiah yang sama-sama memikul amanah ini.
"diyana... :)ingat satu je, bile kte memudahkan urusan org lain, InsyaAllah Allah akan mudahkan urusan kte... :) baasya!!! ^_^ "

Subhanallah, walau sama-sama kepenatan, Alhamdulillah, masih terluah darinya kekuatan untuk mentazkirahkan hati. Terima kasih sahabat. Saya terlupa, sesiapa yang memudahkan urusan orang lain, Allah akan memudahkan urusannya kelak. Saya terlupa. Ampunkan dosaku Ya Allah

Menerima msg dari seorang sahabiah yang jauh, menjadikan hati benar2 terharu dengan perancangan Allah. Indahnya perancangan Allah mempertemukan diriku dengan dirinya, walau jauh, namun, tetap kan terasa kemanisannya
" Ya Allah, lembutkanlah hati kami dan tambahkanlah kepada kami rasa cinta pada kebaikan dan kebenaran. Ya Allah santunkanlah kami dengan saudara kami yang lain. Ya Allah ampunilah kami dan sempatkanlah kami menebus penyesalan 2 kami. Berilah kami petunjuk kerana tidaka akan mampu kami melalui jalanMu yang benar jika bukan keranaMu"

terharu dengan msg sahabiah itu. cukup membuahkan apa yang kurasa ketika ini. Alhamdulillah tenang..kata-kata yang mengingatkan tentang Allah kan sentiasa boleh mengikis rasa bosan dan berat dalam apa jua tindakan. terima kasih, adikku :)

Teman, kita sama2 islahkan (perbaiki niat kita ya?)

**********************
CFCS to be confirmed the date with Dr Azizah
May Allah ease everything

To HICOM PSG
skrg dah bln 8. Ada agenda yg tak terlaksana. Bila ya boleh sama2 berbincang?

No comments: