January 14, 2008

Allahu musta'an

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, i've just finished the mid term examination. Allahu musta'an. He's the best helper. Alhamdulillah, dipermudahkan dalam segala urusan (although some questions i could not answer well). I am praying hard that i will success. Usaha seorang hamba sudah..dan usaha perlu diteruskan dengan doa yang istiqamah dan tawakal yang penuh kepadaNya. Barangsiapa yang yang betaqwa kepada Allah, Allah akan memberikan jalan keluar kepadanya.

Sungguh-sungguh bertawakal...
Ketika lewat saya terlalu merindui biah solehah dengan sahabat dan sahabiah saya, ketika itu juga handphone saya tidak henti-henti menerima SMS daripada sahabiah saya, yang telah graduate, yang berada jauh dari mata. Allahu akbar, indahnya ukhwah Islam, yang terpateri hanya keranaNya, tautan hati yang segar keranaNya. Seorang menelefon saya, SMS tazkirah yang sarat dengan rindu acap kali diterima lewat hari itu. Subhanallah, terima kasih Allah kerana telah memberikan aku sahabat-sahabat yang berkasih keranaMu bertemu keranaMu berpisah jua keranaMu. Buat sahabat-sahabat sekalian, moga kan sentiasa dalam peliharaan Allah. Rindumu adalah rinduku jua, insya Allah.

......
Ana mengulangkaji pelajaran di library hujung minggu ini. Mata terlalu pedih untuk menghafal subjek yang memang tak disukai (oral medicine and oral pathology, hmm anyone in my class love this subject, hehe?), and i made up my mind, I have to read something else, as a refreshment for my soul and iman. I took a book on the shelf entitled " Fatwa masakini bagi kaum wanita -Dr Yusoff Qardhawi", and another book written by Dr (sorry i could not remember the author).

I remembered a non muslim friend asked me about the burden of being a Moslem wife, she said that the moslem wife is controlled by the husband fully. I answered that it is not a burden, and we are not fully controlled, but we have the rights to be conveyed to our husband. The long SMS ended with anger. Osh, and that hurts me, I could not convey the beuty of Islam to her. Astaghfirullah al adzheem. And I really seek the answer from the book, and alhamdulillah, I got the beutiful explanation, and insya ALlah, by His willing, she can accept this explanation (Ya ALlah please ease everything)

I took the second book, at a first glance, it was just an Islamic book, covering the topics of Islamic marriage. And you will notice nothing wrong with the book. But as I go further, the pages and the words were doubting. The author used certain verse in Al Quran and also the sayings of the Prophet saw. And at the same time the author used a few Imaams saying like Imam Jaafar Sabiq ra, and he keep quoting some of words from Sayyidina Ali ra.

I could accept the dalil that he used..
But there was a continuous doubting in heart. Am I reading a book from Syiah people?

Saya terus membaca. Saya yakin buku itu adalah buku karangan Syiah. Dalil-dalil yang digunakan adalah berdasarkan kata-kata Imam 12 mereka. Malah, dalam satu dalil tentang kecurangan isteri kepada suaminya, katanya " Allah akan membakar hidup-hidup wanita yang curang kepada suaminya di dunia lagi".

Hmm, salahkah saya membaca buku terbitan kaum Syiah? Tidak salah, tapi perlu ada ilmu untuk kita tapis. Kita sebagai ahli sunnah wal jamaah hanya berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah, para sahabat dan para tabi'in. Kata-kata selain Nabi Muhammad saw, dan para sahabat serta para tabiin perlu kita tapis, apatah lagi untuk menggunakan sebagai dalil atau hujah. Namun bagaimana kita tahu Syiah itu salah, andai kita tidak pernah hidup bersama mereka? ILMU, is the keyword. Alhamdulillah, berdasarkan beberapa seminar dan bacaan tentang Syiah, saya dapat menapis bahawa buku itu adalah tulisan seorang Syiah. Mengagung-agungkan Imam 12 dan mengambil kata-kata mereka sebagai hujah, dan mengkafirkan para sahabat-sahabat rasulullah saw adalah contoh syiah, yang memang jelas dalam buku tersebut.

Ya Allah, nampakkanlah kepada kami kebenaran yang benar, dan kurniakanlah kepada kami kekuatan utk mengikuti kebenaran, dan nampakkanlah kepada kami kebatilan yang batil dan kurniakanlah kami kekuatan utk menjauhinya. Tanpa Ilmu, kita tidak mungkin tahu apa yang kita tidak tahu.

Hmm, talking about ilm, saya memang cemburu dengan beberapa sahabat maya. Apbl membaca blog mereka, mereka mampu berbahas tentang kitab-kitab muktabar. Mereka mampu untuk berbahas tentang isu-isu fiqh terkini. Subhanallah, mereka jauh lagi ke hadapan. Berbincang tentang perbezaan kitab-kitab tafsir, dan sebagainya. Subhanallah, moga cemburu ini cemburu yang benar.

that's all for now
Assalamualaikum wbt

No comments: