July 15, 2006

Pejuangkah Aku

Assalmualaikum

Sekadar muhasabah diri
setelah membaca artikel 'pejuang sejatkah aku' sewaktu melayari internet..

Benar-benar ikhlas kah aku dalam agama Allah?
Lihat sahaja solatku..seringkali aku lewatkan..Khusyuk? Jauh sekali..
Kenapa? Terlalu sibukkah aku dgn urusan agama?Atau terlalu sibukkah aku melayan kerenah bdn yang seringkali letih?
Astaghfirullah al adzheem

Benar-benarkah aku ikhlas dalam agama Allah?
Cukuplah masa studyku dkurangkan setengah jam. Muka sudah mencuka..Cukuplah diminta memandu 4 kali pusingan, sudah mengeluh keletihan..Cukuplah diminta ke program yang tidak langsung aku minat, sudah membebel mulutku..Inikah hakikat seorang pejuang?
Astaghfirullah al adzheem

Benar-benar ikhlaskah aku dalam agama Allah?
Al quran aku baca, tafsirannya aku baca..namun jarang benar tersentuh hati..Jarang benar ar mata bercucuran mengingati dosa yang menggunung.. Zikir aku lagukan, namun jarang benar ada rasa kemanisan.Cukupkah kemanisan itu sekadar menjelang peperiksaan? jarang benar aku merayu merintih menghara kekuatan dariNya..
Astaghfirullah al adzheem

Benar-benar ikhlaskah aku dalam agama Allah?
Dalam bicara penuh dengan lagha..Penuh dengan umpatan..Penuh dgn cacian. Dalam hati penuh dgn riyak, penuh dengan su udzon, penuh dengan hasad? hati penuh mazmumah, ati tidak mengingati Allah, hati mengingati perkara lagha? Tubuh badan yg dliatka utk berjuang di agama Allah? Tubuh bdn yg sengaja ditidurkan utk mengelakkan tugasan??
Astaghfirullah al adzheem

Ya Rabbi...Ya Allah..Ya Rahman...Ya Rahim
Ampunkan dosa ku.
Aku ingin jadi pejuangMu, namun seringkali aku melupakanMu
Aku ingin mewakafkan diriku utk agamaMu, namun tak sepenuhnya tuntutanMu kuturuti
Ampunkan dosaku yang menggunung
ya Rabbi
Ku hanyalah hambaMu yg hina
Engkaulah sebaik-baik dan selayak-layak penerima pujian
Segala pujian hanya utkMu Ya Rahim
Ampunkan dosaku ya Rabbi..
Kuatkanlah keyakinan kami kepada janjiMu
Letakkanlah dalam hati kami kecintaan terhadapMu
Letakkanlah dalam hati kami kemanisan beramal dengan sunah rasulMu
letakkanlah dalam hati kami
keindahan tawakkal kepadaMu ya Rabbi

Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar.
Izinkan Ya Allah
kami memujiMu
Izinkan Ya Rahim
hati kami sentasa bergetar apabila disebut namaMu
Izinkan Ya Allah
hati kami bertambah keimana apabila dibacakan kalamMu
Kerana hanya Engkaulah
yg Maha Memberi Hidayah...

Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar



hambaMu yg terlalu hina
Nurul Diyana Sharifudin

No comments: