December 13, 2005

Islam untuk semua

assalamualaikum..

sedikit kisah benar yang diubahsuai untuk tatapan semua...
"seorang muslimat puas mengajak sahabatnya untuk menganjurkan program, bukan program besar, tapi program yg sangat kecil, something untuk kebaikan adik-adik sekolahnya, yg makin lama makin sesak nafas melihat akhlak mereka..tudung entah ke mana, aurat entah ke mana"

D : Jom ar sahabat, kita tolong sekolah..
A : Awak nak buat program camner?
D : something pasal berharganya wanita, qiamulail, etc..tu hanya perancangan..kena penelitian..
A : alah, saya x macam awak, kerohanian x cukup, ilmu agama pun ntah mcm apa2, X layak ar!!
D : tp sahabat, sy sedih sgt tgk sekolah sekarang, at least dulu, pentarbiyahan sekolah cukup
hebat, tapi sekrang, bila dengar adik cerita pasal sekolah, sy jadi sedih..
A : huhu, saya x layak ar..saya x macam awak, kerohanian awak cukup mantap..
D : wahai sahabat, saya juga seperti awak, sama2 ingin mencari redha Allah, masih lagi
banyak kelemahan, dosa bertimbun..
A : argh, awak memang lain dari saya...
D : saya x nampak sebarang perbezaan dlm diri kita, saya lepasan sekolah Islam di sana,
awak pun, saya masuk U, awak pun, cuma course kita berbeza,tp dua2 course hebat,
apa masalahnya, sahabat?
A : awak x faham, sy rasa inferior dengan awak
D : saya lagi x faham, kenapa nk rasa inferior, bukankah dulu kita sama2 soff pimpinan sekolah?
bukankah kita sama2 tegur adik2 dulu? apa perbezaan kita?
A :oklah, saya akui, kita x de perbezaan, tp, tgk luaran dah tahu, awak ni budak baik2..
D : astaghfirullah al'azhim, awak x kenal sy lagi.sy bnyk sgt dosa, setiap hari ada je
'termengumpat', 'ter'tengok cd, etc..tp apapun, sy kena cuba, perbaiki amalan dari hari ke
heri..
A : erm, siapa lagi yg join..kalo gang2 tudung labuh boleh ar buat program ni..
D : apakah Islam itu utk org2 tudung labuh sahaja?
A : err, tak, tapi dorang ar layak nak tegur orang..
D : tp cara awak ckp Islam tu utk org tuduh labuh jer, maknanya orang yg x pakai tudung labuh
x layak ar amalkan cara hidup Islam? org yg tak gi surau, tak tutup aurat x bley ar yer?
A : err, bukan cam tu..tapi...
D : saya juga tak bertudung labuh, hanya tudung yg besar, tp sy sayangkan adik2 tu..
A : argh x layak ar...
D : marilah sahabat, saya tanya awak, ikhlaskan hati bila menjwab, apa perasaanmu melakukan
munkar sekarang?
A : saya akan rasa segan, sebab saya teringat pentarbiyahan kakak2 dulu..
D : jadi ingin lihat adik2 itu terlepas begitu sahaja? x nak ke kita jadi macam kakak2 dulu?
yg sentiasa ikhlas mentarbiyyah adik2, kita juga mahu seperti mereka, kita akan rasa
seronok melihat adik2 itu menjadi wanita solehah...bukan kerana nk dapat pujian, tp kerana
Islam juga..
A : awak x faham lagi, saya segan..
D : sampai bila awak?
A : sampai saya benar2 berubah..
D : awak tahu bila 100% awak akan berubah?
A : insya Allah, x lama lagi..
D : bila?
A : x tahu sampai bila..
D : kalo cam tu sampai bila2 lah adik2 tu terleka, sbb senior sume kata x layak..walaupun dah
masuk U, tp sume rasa pemikiran sama sahaja dgn adik2 tu..
A : adoi, pedasnya sindiran..
D : bukan sindiran, tp kenyataan..
A :tengok2 lah camner..nanti saya bagi tahu awak.terima kasih ya kerana mengajak.
D : senyum ( Ya Allah bukakanlah hatinya untuk menerima agamaMu)
****************

hmm, itulah kita kan? bila ajak nak buat program keagamaan mesti kata, " alah, aku x layak". tp sampai bila? bila kita rasa kita akan cukup 100% dengan ilmu, dengan amal? sedangkan ilmu yg kita tuntut sekarang hanya setitis air laut di dunia ni, jadi sampai bila kita nk khatamkan pengajian laut-laut ilmu Allah yg lain. saya teringat sabda nabi yg mafhumnya " setiap org yg mengucapkan syahadah adala pendakwah". Memang sy akui, kita bukan zaman para sahabat yg mana mereka terima pentarbiyahan terus dari rasulullah SAW, tp kita lihat sahaja zaman sekarang, argh Islam, hanya sekadar penyeri dalam IC..tp biahnya(suasanya) suasana Islam celup..jadi sahabat, marilah bersama2, mencari mardhatillah, pupuklah ukhwah di kalangan kalian, kasihanilah mereka yg masih belum mendapat HidayahNya,bantulah mereka mencari hidayahNya, dan sama2 lah kita bersama mereka mencari mardhatillah.. Insya Allah..

No comments: