December 18, 2005

Peranan seorang wanita Islam

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum.

Terpanggil untuk sama2 menghayati fatwa Yusuf Qardhawi tentang peranan wanita dalam pembentukan ummah.


Yang diharapkan dari seorang wanita ialah menjadi ibu yang
menggalakkan anaknya untuk syahid,
seorang isteri yang meransang suaminya untuk
berjihad
, dan melakukan pengorbanan, seorang mu'minah yang mewakafkan diri &
usahanya unutk jalan Allah,
dan seorang 'alim yang menghafaz al-Quran serta
melaksanakan apa yg dipelajari untuk amar ma'ruf
Ayuh akhawat sekalian! Dengan nama Allah dan atas dasar tautan aqidah yg menautkan hati kita sesama Islam, saya menyeru diri juga sahabat untuk bersama-sama berusaha dan bermujahadah ke arah pembentukan mu'minah yg solehah, mu'minah yg benar2 dapat mengubahkan masyarakat. Zaman jahiliyyah dah lama ditinggalkan. Orang perempuan bukan lagi pelepas nafsu seperti mana zaman jahilyyah dahulu, tapi kita kini wanita pemangkin ummah..

Mungkin dalam konteks kita sebagai pelajar, isu menggalakkan anak dan suami masih belum relevan, tetapi, isu untuk menjadi 'alim yg menghafaz al Quran dan berbakti kepada Islam SEPENUHNYA adalah sangat relevan, (kalo ikut statistik yg sy beljar, p value dia sgt significant).. Lantaran itu akhawat sekalian, sy mengajak diri juga sahabat bersama2 kita sertai perjuangan rasul tercinta disemai dengan ukhwah tercinta. Bersama2 kita islahkan diri. Kalo dulu kita kata, 'aku x layak', 'ilmu aku x cukup' buangkan tanggapan negatif tersebut, tetapi sebaliknya katakanlah 'aku kena berubah, utk Islam', 'aku kena menuntut ilmu dunia dan akhirat', ' ya akulah pejuang wanita Islam'.

Ayuh sahabt, jgn berlengah. Hidayah Allah jgn dipinggirkan. Sekali dia datang, jgn dilepaskan, sekali dia menjengah, sambutlah ia dengan tangan yg cukup terbuka, sekali ia bertamu, jgn biarkan ia pergi. Ayuh sahabt, mari sama2 kita susuri perjuangan ummul mu'minin khadijah, yg hartanya bukan utk sorang2( bila dah kerja ada rezki, wakafkan utk Islam), seperti aisyatul humaira' yg ilmunya x disimpan sorang2 (sebarkan ilmu, ajar kwn2 yg x faham, buat study group yg aktif, buat program akademik utk kecemerlangan ummah).Juga seperti wanita mu'minah yg begitu agung kisahnya, asma' abu bakar, yg sanggup merentas padang, walau dihalang demi bekalan makanan buat Rasul tercinta, juga buat ayahanda yg pengasih, seperti Zinnirah, yg rela matanya dibutakan, tetapi iman seorang lelaki terpelihara, seperti Nusaybah, walau tgn kudung dicincang dlm perang, demi Rasul dan demi Islam dia pertaruhkan nyawanya.

Aduh sahabt! jgn terleka! Kita tak punya masa untuk katakan aku x layak. Siapa lagi kalo bukan kita untuk tolong agama Allah.Persiapkan diri dengan ilmu, iman dan amal. bila org ajak g kelas agama rebut peluang ni, jangan kata nanti dululah ek?? Segan.. Hmm, kikis jauh2 perasaan segan kerana manusia..Apa akan kita jawab nanti, bila di hadapan semua manusia dari zaman nabi Adam, Hakim paling Adil, di mahkamah paling agung, kita dimalukan apabila hnya bagi jwpn 'err...aku,...' bila ditanya 'apa sumbangan mu untuk Islam, bagaimana masa mudamu dihabiskan?'...

Bukankah keadaan itu lagi memalukan?
tidak inginkah kamu jadi perhiasan termahal di dunia,
jadi wanita syurga yg cukup indah yg tak terbayang dek akal?
kita boleh spend berpuluh2 ringgit utk facial cleanser, toner, mosturizer, scrub, syampoo, conditioner, etc..
tp bila disebut perjuangan islam, apakah kita masih mam[u mendabik dada "aku org Islam!"
Allahu 'alam
Teruskan perjuangan!
Allahu Akbar!!

No comments: