September 26, 2009

Kerana DIA Maha Tahu

Assalamualaikum wbt.
Mungkin masih sempat untuk saya mengucapkan Salam Aidilfitri, dan Maaf Zahir Batin. Taqabballahu minni waminkum

3.23 am, saya sepatutnya sudah lena tidur. Esok ada perjalanan panjang, ke Sri Aman, memulakan hidup baru sebagai seorang Pegawai Pergigian U41. Tempat baru, suasana baru, staff baru. Segalanya baru. Secara jujur, ada rasa resah dan gelisah dalam hati saya. Mungkin kerana itu juga saya, tidak boleh tidur. Sudah berapa kali air mata menitis di hadapanNya, memohon dihilangkan resah, memohon dipermudahkan segala urusan. Tapi saya tahu, ujian saya tidak seberapa jika dibandingkan dengan rakan-rakan saya yang lain..

Mereka kebanyakannya akan menjadi Pegawai Pergigian yang menjaga (Dental Officer In charge -DOIC), dan ada juga yang akan menjadi Pegawai Pergigian Bahagian (District Dental Officer). Ujian mereka lebih berat sebenarnya, daripada seorang FYDO (first year dental officer) lantas diberi amanah menjawat jawatan yang disandang oleh Pegawai Pergigian U44 dan ke atas jika di Semenanjung. Apalah sangat ujian yang Allah berikan kepada saya jika dibandingkan dengan mereka. Ujian saya hanya perlu mengadaptasi dengan persekitaran, sedangkan mereka perlu mengadaptasi dengan segalanya, baik dari segi kepimpinan, klinikal dan sebagainya.

Buat sahabat-sahabat saya, yakinlah dengan firman Allah "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannyaa33;" (Al-Baqarah: 286).

Yakinlah juga dengan firman Allah "Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "innalillahi wa inna ilaihi raji'un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali)." (Al-Baqarah: 155-156).

Sahabat-sahabat saya, tenangkanlah dirimu, sabarkan lah dengan apa yang Allah berikan kepadamu. DIA Maha Tahu, bukankah juga firmannya

Surah Al-Baqarah Ayat 216 :
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

Allah itu benar-benar Maha Tahu. Letakkan keyakinanmu kembali kepadanya, letakkan tawakkal mu kepadanya. Kalian mengatakan " Layakkah saya untuk memegang jawatan ini? Takut sebenarnya, kena tahu everything" but look at the positive side dear. Barangkali kita mengatakan kita mengenali diri sendiri, tetapi bukankah di dalam firmanNya jua telah termaktub : "bukankah Kami lebih dekat drpd salur darah manusia itu sendiri?"

Saya share satu link untuk semua.. Entah kenapa berjurai air mata saya membaca artikel ini. Benar ujian Allah itu diberi hanya mengikut kemampuan seseorang..

Seeru 'ala barakatillah. Serian, Simunjan, Sri Aman, Sibu, Mukah, Bintulu, Lundu, Betong, Kenawit, Samarahan. Please have a safe journey everybody :)

PS : Fizah, Rahim : La tahzan :)


2 comments:

Hafizah said...

Hardly to believe it..yakin sj padaNYA itu sebaikny~time will not heal it but teach us how to undergo it~..Innallaha ma'ana!

Ummu Yazid said...

yes my dearie :)
do anticipate it with an open heart..insya allah, fainnama'al usri yusra, inna maal usri yusra! yakinlah! :)