September 17, 2009

Ramadhan kali ini..~

Assalamualaikum wbt.

Ramadhan kali ini sudah hampir benar ke penghujungnya. Menitis air mata mengingatkan betapa lalai dan alpanya diri dalam Ramadhan kali ini. Harapnya, masih ada kekuatan yang berterusan untuk memaksimakan baki-baki Ramadhan ini. Moga, kita sama-sama sampai sedikit tujuan dihadiahkan Ramadhan buat kita semua

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa. (QS Al Baqarah: 183).

Pesan buat diri, apakah Ramadhan kali ini, sudah dimaksimakan sebaik mungkin untuk memohon keampunan daripadaNya, Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang? Bukankah sudah berpesan KekasihNya SAW “Jibril datang kepadaku dan berkata, ‘Wahai Muhammad, siapa yang menjumpai bulan Ramadhan, namun setelah bulan itu habis dan ia tidak mendapat ampunan, maka jika mati ia masuk Neraka. Semoga Allah menjauhkannya. Katakan: Amin!. Aku pun mengatakan: Amin! ” (HR. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam Shahihnya).

Masya Allah.Sudah sebulan Ramadhan, dan benar-benar mengharap, walau tak banyak, biarlah ada sedikit cebisan taqwa itu bertambah, moga pengharapan yang secara berterusan daripada diri buatNya dinilai olehNya sendiri..

Malam LailatulQadr yang dicari, moga kan ketemu...Ya Allah, ampunkan dosa kami dan sampaikanlah kami ke Ramadhan seterusnya...~

No comments: