November 30, 2007

"At 11:08 AM, erlina said...


Assalamualaikum wr wbI have read your risalah/sharing Diyana. Alhamdulillah I have a student that think about it, about the Allah creation in our body. If you remember in Dental basic science, You will know How Allah has created our teeth perfectly. Look at the amelogenesis, dentinogenesis for example. You will know that it is a big and complex process, and you will know Who ask the cells(Ameloblast, odontoblast, etc) to do it? So you will do your clinic responsibly. OK Diyana, Good luck, be a muslimah dentist. Wassalamualaikum wr wb



diyana said...
masya allahsubhanallah..Dr Erlina, thank you doktor for visiting this small weblog..terharu rasa atas kesudian doktor ziarah blog saya.doktor terima kasih kerana mengingatkan tentang hukum Allah.terima kasih kerana mengingatkan saya tentang kebesaran Allahmoga sentiasa dalam keberkatan Allah :)cepat pulang ke Malaysia ya doktor..rindu sungguh kepada doktor :)


1:08 AM


Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah, praise be to Allah, with His rahmah, He gave me the opputinity for me to review and to think hard, why am I being here. PesanNya : Kecelakaan besar bagi mereka yang tidak melakukan apa yang mereka katakan. Surah As Soff


Sudah menjadi habit agaknya, setiap bulan, saya akan membaca semula tulisan-tulisan saya berbulan-bulan sebelum ini. Sebagai satu semakan buat diri yang semakin lama semakin hidup dalam dunia 'requirement' nya sendiri. Hari-hari yang berlalu hanya mengejar 'requirement'. Jika 15 minit pesakit kelewatan saya sudah mula resah. Kerana bagi kami 15 minit itu bermakna satu tampalan yang boleh dibuat. Sekiranya pesakit membatalkan temujanji di saat akhir, jiwa rasa ingin memberontak " Ala, melepaslah satu requirement hari ini"


Astaghfirullah al adzheem. Firman Allah sbt, tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu..apakah sudah lupa tentang firman Allah ini? Sekiranya hidup dan mati ini hanya untuk dunia; pelajar pergigian dengan dunia requirementnya, businessman dengan syarikatnya, guru dengan masalah murid-muridnya, dan sebagainya maka ketahuilah kita sudah agak lari dari tujuan asal kita dijadikan.


Alhamdulillah, praise be to Him. He still give me the opputinity to review why am I being here.Praise be to Him also, He sent me a good lecturer, to remind me that I am dealing with the best creation. And praise be to Him also, He chose me to be in dentistry profession because here I can see the evidence that He is the Almighty. Thank you Allah


Ketika saya menyemak semula risalah/sharing saya, terjumpa satu komen dari seorang doktor yang cukup saya hormati. Tersentuh dengan kata-katanya, yang mengingatkan diri seorang hamba yang perlu berurusan dengan hambaNya juga. Dr Erlina SM, pakar oral biologi, salah seorang pensyarah di PPSG USM. Apa khabar doktor di Indonesia sana?Terima kasih doktor, kerana sudi menziarah blog saya.Sudi-sudilah untuk ziarah lagi ya :). We miss you lots doc :). Sudi-sudilah untuk mengingatkan kami doktor. Kami berlapang dada, insya Allah


Akhirul kalam,


Kembalikan hati pada yang berhak Allah. Lihatlah diri, kerana di situ terlalu banyak bukti kekuasaan Allah yang sering kita abaikan. Insya Allah, if He wills, I will write something about amelogenesis and dentinogenesis. Proses pembentukan enamel dan dentin. Moga diberi kesempatan olehNya. Saya juga mohon maaf, jarang benar memberi pengetahuan dan pendidikan tentang kesihatan oral. Insya Allah, saya akan cuba, kerana kepentingan kesihatan oral ini tidak boleh dipandang enteng kerana ianya salah satu nikmat Allah kepada kita. Malah rasulullah saw juga pernah mengingatkan untuk bersugi 5 waktu sehari semalam, namun kerana tidak mahu memberatkan umatnya, ianya tidak jadi hukum wajib.


Allahu 'alam.moga ada khoyr

Glosari

Amelogenesis :proses pembentukan enamel

Dentinogenesis : Proses pembentukan dentin

Enamel : Lapisan paling luar permukaan gigi

Dentin : Lapisan kedua dentin


No comments: