August 17, 2007

Shh

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..

" Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari sangkaan kerana sesungguhnya sebahagian sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan orang lain" al Hujurat 49:12

"sesungguhnya orang-orang yang suka dihebahkan (tuduhan atau berita) yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian) al Nur 24:19

Kita terlalu cepat membuat kesimpulan, hanya berdasarkan perwatakan seseorang. Terlalu cepat berburuk sangka. Terlalu cepat menuduh. Terlalu cepat membuat sangkaan.
" Si **** tu sekejap dengan ni kejap dengan tu, dah berapa orang lelakilah agaknya dia dah tidur sama"
Astaghfirullah al adzheem..Berderau jantung saya dibuatnya apabila terdengar bualan beberapa teman.. "Hehe, macam ahli nujum ya korang ni..Tak elok tau tuduh orang..Mana kita tau, dia orang baik? :)" Saya cuba untuk membersihkan nama seseorang. Saya tahu dia artis, dan kehidupannya begitu, tapi untuk menuduh sebarangan saya rasa tidak sedap hati. Untuk menuduh tidur dengan orang lelaki sebarangan bukan akhlak kita sebagai seorang Muslim. Apa perasaan kita agaknya sekiranya kita berada di tempatnya? Mungkin dalam hatinya ada sekelumit rasa malu yang dipandang mulia oleh Allah? Siapa kita untuk menentukan sesuatu munkar yang dilakukannya tanpa kita kita lihat?

Begitu juga pandangan kita terhadap ahli politik.Tidak salah berpolitik, tapi jangan sampai taksub. Sehingga sanggup menyebarkan fitnah, si dia ni..ahli politik B rasuah, ahli politik C kaki botol entah apa-apa. Kita tidak tahu ya akhi, kita tidak tahu ya ukhti..

Bagaimana sepatutnya? Kita sepatutnya mencari bukti yang benar dahulu, bukan menuduh membuta tuli. Ketika fitnah terhadap Aisyah Ra, Allah telah berfirman agar, mencari kesahihan cerita, barulah menghukum.

Kita juga sering bersangka buruk. SMS yang tidak berbalas, lalu dituduhnya lupa kawan, teguran hemah yang cuba disampaikan, dikatanya hendak menjatuhkan, muram seseorang dan tidak terpandang rakannya yang lain, dituduh sombong. Terlalu mudah menjatuhkan hukuman, sehingga tidak lagi kisah kepada perasaan orang.

"Tidaklah (sempurna) iman seseorang kalian sehinggalah dia mencintai untuk saudaranya apa yang dia cintai untuk dirinya" HR Bukahri, Hadis no 13, Kitab Iman

Apabila melihat orang lain melakukan kesalahan, letakkanlah diri kita ditempatnya. Nescaya kita akan menghargai apabila ada orang sudi memaafkan kita serta memberi nasihat dan teguran. Ini kerana tidak ada manusia yang terlepas daripada melakukan kesalahan. Maka dengan itu maafkanlah kesalahan orang lain dan berusahalah mencari ruang menasihati dan menegurnya.

Apabila ingin membetulkan kesalahan orang lain, letakkanlah diri kita di tempatnya. Nescaya kita mengingini agar orang yang membetulkan kita melakukannya dengan cara yang tersembunyi dan hikmah. Maka dengan itu juga, betulkanlah kesalahan orang lain sama ada yang melakukan maksiat atau bid'ah secara tersembunyi, lemah lembut dan hikmah. Jangn
an menghebohkannya, bersikap keras dan kaku. (Mari berkenalan dengan ahl sunnah wal jamaah , MS 187)

Ada perkara yang perlu dilakukan terang-terangan. Membantah konsert. silakan bantah dengan terang-terangan. Tapi kesalahan peribadi, aib orang jangan dihebahkan. Takut nanti aib kita pula yang disingkap di hari kelak.

Jangan percaya pada berita karut marut. Jangan percaya pada gossip murahan. Cari dahulu kesahihan cerita sebelum membuat penilaian ke atas orang. Paling penting buat penilaian terhadap diri sebelum bersangka buruk kepada orang :)
Allahu 'alam

"Its better to keep quiet if you don't know anything.Shhhhhh" :D

No comments: