December 07, 2007

Selamat Pengantin Baru

Assalamualaikum

Selamat pengantin baru ^_^
kepada:
Kak Shafriza dan suami
Nurul Ain Hayati & Suhaimi 9/12/07
Kak Aween & suami 9/12/07

bakal-bakal pengantin baru
Siti Hafizah bt Yusop & Zulhasrizal (25/12/07)
Dr. Farah Syazwani Mohamd Tirmizi & Arif (23/12/07)


"Barakallahu lak, wabaraka 'alaik, wajama'a bainakuma fi khoyr"
Semoga Allah memberi berkah kepadamu, semoga Allah memberi berkah ke atasmu, dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan. (Hadis riwayat, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibn Majah)



Ana mohon maaf, atas ketidakhadiran ana ke majlis walimah antunna. Ahad di Kelantan bermakna hari bekerja :)...Maaf, sangat2 ya sahabat semua..

Ana titipkan warkah khas buat bakal sayap kiri perjuangan agama Allah, bakal melahirkan generasi penyambung aqidah yang syumul, buat bakal bintang hati suami serta penyejuk hati suami, moga ada manfaat.



Peranan Wanita Dalam Keluarganya




Di dalam Al-Quran telah ditetapkan,semua penetapan dan perintah ditujukankepada kedua pihak, laki-laki danwanita, kecuali yang khusus bagi salahsatu dari keduanya. Maka, kewajipan bagikaum wanita di dalam keluarganya ialahmenjalankan apa yang diwajibkan baginya



Jika dia sebagai anak, kemudian keduaorangtuanya atau salah satunyamenyimpang dari batas yang telahditentukan oleh agama, maka dengan carayang sopan dan bijaksana, dia harusmengajak kedua orangtuanya kembali kejalan yang baik, yang telah menjadi tujuan agama, disamping tetap menghormati kedua orangtua



Wajib bagi setiap wanita (para isteri),iaitu membantu suaminya dalammenjalankan perintah agama, mencari rezeki yang halal, menerima danmensyukuri yang dimilikinya dengan penuh kesabaran, dan sebagainya



Wajib pula bagi setiap ibu, mengajar anak-anaknya taat kepada Allah, yakni dengan menjauhi larangan-Nya danmenjalankan perintah-Nya, serta taatkepada kedua orangtuanya.



Kewajipan bagi setiap wanita terhadapkawan-kawannya yang seagama, iaitu menganjurkan untuk membersihkan akidah dan tauhidnya dari pengaruh di luarIslam; menjauhi faham-faham yangbersifat merosak dan menghancurkansendi-sendi Islam dan akhlak yang luhur,yang diterimanya melalui buku, majalah,filem, dan sebagainya.



Keterangan: Artikel ini merupakanartikel lepas yang ditulis oleh Dr.Yusuf Al-Qardhawi. Dikutip dari Majalah"Al-Ummah," no. 66, Pebruari 1986, hlm.40-5






PS: i found a new blog, very inspirational and what matters most, she is the author of Life is an Open Secret, the book that i'm so eager to read.
http://wisdomthruwords.blogspot.com/

1 comment:

M Nazrul H Nazirmuddin said...

Agree.malaysian made that went through the globe.inspirational writer.